IMG_20180520_110324

5-kampen

En familjedag för scouter från hela Hälsingland

Den årliga årliga 5-kampen i Staffans Scoutdistrikt äger enligt hävd rum i början av maj på Ora lägerplats. Då samlas scouter från hela Hälsingland för att göra upp om de ärofyllda vandringspriserna. Tanken är familjedag – scouter med familjer – en härlig dag i vårsolen med rejäla fikakorgar. Så fika, sittunderlag och kläder efter väder rekommenderas.

Dagen inleds med gemensam samling klockan 10.00 vid flaggstängerna.

Följande grenar ingår:

• Hinderbana
  • Woodcraft
  • Livlina
  • Hemlig gren
  • Eldning – ej Bäver och Spårare
  • Vattenstafett – endast för Bäver och Spårare

Tävlingen avgörs i klasserna:

• Bäver
  • Spårare (åk 2 – 3)
  • Upptäckare (åk 4 – 5)
  • Äventyrare (åk 6 – 8)
  • Utmanare (åk 9 – gymnasiet)
  • Ledare

Bäver är alltså yngre än klass 2 och Ledare är äldre än gymnasieungdom. Om man har åldersmässigt mixade patruller, t ex en patrull med scouter i klass 5-6 eller ett lag med ledare/utmanare, så tävlar man i den klass där den äldsta scouten hör hemma.

Patruller/lag

• Äventyrarscouter och yngre anmäler sig i lag om minst 3 personer och helst inte fler än 8 personer.
  • Utmanare och Ledare anmäler sig i lag om 2 personer.

VÄLKOMMEN TILL EN FANTASTISK DAG PÅ ORA!